Rataják 2017

Rataják 2017


Rataják 2017

No co vám budu povídat,

je pátek večer, máme vytištěné všechny cedulky, doplňky značek, označení depa, registrace závodníků a tak. A je pátek pozdní večer, no skoro již sobotní noc a po Ratajích nad Sázavou nám stojí všech 25 dopravních značek, které upozorňují diváky a jezdce na sobotní závody. Je sobota vnoci, asi jedna hodina, a sedíme vKlubu Čtrnáctka, dáváme si uklidňující bubliny a jdeme spát.

Něco zvoní. Sakra, kdo to vpůl sedmé otravuje? Aha, budík! Kdo to nařídil na sobotu a ještě na půl sedmou? No jo, za chvíli začíná jízda do vrchu Rataják! Sedmý ročník. Dopadne to? Nepřijede málo lidí? Pohled zokna, no zatím dobré! Každý se rozchází za svým úkolem pořadatele jízdy do vrchu. Startuji svého půllitra, tedy Jawu 500 óhácéčko, a všechny své práce na trati již dnes budu obstarávat ze sedla tohoto krásného stroje zdílen bývalé Janečkovy továrny na motocykly JAWA. Poslední cestovní motorky, které se lidově říkalo český Harley. To ale tehdejší komunističtí představitelé nerozdýchali a výroba čtyřtaktů se zastavila.

Je již kolem deváté, schůzka snašimi kamarády vPivovárku, každý dostává své instrukce, vládce počasí svatý Petr je nám nejspíš nakloněn, jen občasný mráček se nezachytává o Krkavčí skálu nad Ledečkem, ale letí si dál nad Rataje. Trochu mne to zneklidňuje.

Poslední kontrola trati, spousta diváků, většina znich na výjezdech ze zatáček. Všechny vyháním ztěchto nebezpečných míst, ochotně ustupují. Rataják a jeho pověstná dlažba fakt klouže i za sucha.

Časomíra vpořádku? Ne! Ztrácí se nám spojení se startem, říká mi Matěj, a kolem nás se mihl první závodník! Druhý, pátý… zastavte startování! Vtu chvíli je časomíra vpořádku, ale musíme start opakovat. Zmotorky to vysvětluji všem závodníkům…

A odstartováno. Hasiči, kterým opět patří ohromné poděkování, hlídají trať, starosta Rataj Luboš se činí a za 40 minut je všech osmapadesát závodníků vcíli. Roman, náš grilovací referent připravuje obědy, letos to netrvá dlouho, a již se jede zase na start druhého kola. Tentokrát vše funguje, jen od západu se blíží tmavý mrak, no spíše mráček a bacha! Začíná brzdit před Ratajemi! A je to tu. Petr nám na hlavy vylévá snad tisíc van plných vlažné vody, trať klouže, jako kdybyste jeli po mýdle. Všichni lehce zpomalují, ale fakt jen lehce, zatáčky se jezdí powerslide, tedy smykem všech kol, naštěstí déšť a strach vyhnali diváky znebezpečných míst…

Uf, Markétka odmávla posledního závodníka. Vyhlášení výsledků již po hodině od začátku sčítání, nikdo nepodává protest. Hodinky nám tedy šly všem stejně. Nejlépe ale Pavlovi Drahotovi se škodovkou dvanácsetdvojkou řečenou Stejšinou, který nezískal ani jeden trestný bod. Kdiplomu a tričku Rataják 2017 vyhrál ještě láhev sektu. Tu vyhráli také další čtyři závodníci sjedním trestným bodem, pánové Petr Veselý (Fiat 128 sc), Jaromír Fialka (BMW E30), Miroslav Pokorný (Motom 48) a Ladislav Žák (Mercedes Benz „Sekačka“). Ale i další získali ocenění: Jaroslav Stuchlík za nestarší motocykl AJS D r.v. 1920, pánové Josef, Jaroslav a Stanislav Stuchlíkové za nejkrásnější kostým, které vybrala skutečná odbornice na oblékání, kostymérka Maruška zdílen Národního divadla, Standa Nič za nejstarší auťák – Aero 662 r.v. 1932, a konečně cenu útěchy měl získat za nejvyšší počet trestných bodů pan Zdeněk Lipš sunikátním Austinem Healey Sprit MK1 zroku 1958, ten však bohužel odjel před vyhlášením výsledků, takže cena propadla štábu soutěže, který ji ještě týž večer vypil.

Děkujeme všem zúčastněným, bylo jich letos 58. Těšíme se na příští – osmý – ročník Ratajáku, bude buď druhou, nebo první sobotu včervenci 2018. A pojede se ke 100. výročí bitvy na Marně, jedné z událostí, které předznamenaly konci Světové války a vzniku Československa.

No co vám budu povídat…

Ota Kmínek – kminek.ota@gmail.com


Pozvánka

Dovolujeme si vás pozvat na 7. ročník jízdy historických motorek a automobilů do vrchu Rataják v Ratajích nad Sázavou. Rataják má jen základní pravidla: začíná startem, končí cílem, jedou se dvě kola a měří se časy. Ale jen pro to, aby se všichni, kteří dojedou na 1. místě dokázali o to první místo podělit. Závod se také nedělí na kategorie podle roku výroby, protože když má v cíli stejný rozdíl časů předválečná JAWA nebo BMW z šedesátých, nač rozlišovat? Startér Ratajáku dobře ví koho pustit na trať dříve, a koho pozdržet, aby nebyl ohrožen předjezdec.

Přijeďte na jízdu, kterou tradičně pořádá Klub Čtrnáctka za neopominutelné pomoci Městyse Rataje nad Sázavou a místního Sboru dobrovolných hasičů a za ostražitého dohledu vrchního hofmistra Českého království Hynce Ptáčka z Pirkštejna. A pozor, letos prvně se můžete večer zúčastnit koncertu veteránů rocku, legend konce 60. let – kapely The Primitives Group s původním frontmanem Ivanem Heinischem.

Pozvánka ve formátu PDF

Rataják 2017 - výsledková listina

Číslo Jméno Rok narození Název stroje Výrobce Rok výroby Spolujezdec Čas 1. kolo Čas 2. kolo Trestné body
43Drahota Pavel 1970Škoda 1202Škoda19621451450
10Miroslav Pokorný 1958Motom 48De Angeli Frua1957-1861871
7Jaromir Fialka 9E30BMW19841131121
32Ladislav Žák 1977SekačkaMercedes Benz1982Lukáš Žák1191201
2Veselý Petr 1986FIAT 128 SCFIAT197282811
19Jaroslav Stuchlík 1957dajs1920magda stuchlikova1681662
40Petr Doležal 1979Wartburg TouristVEB AWE Eisenach1969Romana Doležalová1201182
1Lukáš Vesely 1983Simca 1301 specialSimca197291932
13Jan Keltner 1980250JAWA19651021042
6Pavel hroník 1997ŠedivkaŠkoda 120l198698962
35Zdeněk Vodička 195757ATatra1936Jan Čepelák1881862
4Jaroslav Valeš 1963350 WD/CORoyal Enfield1944-1001022
36Budina Bohumil 1951TR4Triumph1973Budinova Marta1311332
33Miroslav Gross 1976Stadion S11Jawa19601401433
30Vojtěch Nehyba 1987353WWartburg1979Lucie Suková1211183
20Vladimír 1965SvobodaSvoboda1945Vladimír Rybář1451494
12Karel Špitálský 1947kývačka 353JAWA1960nevím1271314
20Josef Stuchlík 1960dmatchless1932jitka1451494
41Renata Víchová 1967Floride - kabrioRenault1961Vlasta 1271314
27Popov Michal 1961Tatra 57 SportTATRA1934EvaPulcmenová1331294
38Nič Stanislav 1947AERO 662AERO1932Hrdličková1801764
31Pavel Zeman 1964Pionýr 21Jawa19721241195
9Michal Bohaboj 1979FeliciaŠKODA1960Jana Bohabojová1361315
23Jiří Lukáš 1961350 Perak 18Jawa195301381326
3Jaroslav Peldřimovský 1959Tatra 75Tatra Kopřivnice1934Lenka Peldřimovská1381326
15luboš nachtigal 1970559jawa 250 19641331407
48Drážný Jiří 1954JAWA 350JAWA19691161248
24Otakar Janda 1947moto Panther 50Pheleon - Moore1931--1331249
28Týle Jan 1963DKW F7DKW19381281379
44Rohan Daniel 1982Daimler MaesticDaimler Jaguar199311910910
51Kubásková Blažena 1976JAWA 350199115314310
5Tomáš Solnař 1998GlsŠkoda198611610511
53Kafka Jaroslav 1974CZ150 CCZ1951Lukáš Kafka11710611
54Vyvial Tomáš 1970JAWA 250194913815012
22Jan Bárta 1974175/477ČZ19701018912
39Heřmanský Aleš 1961Triumf KV200192920221412
29Daniel Novotný 1972175 SportČZ197210511813
8Malecký Karel 1955Babetta 207ZVL198022821513
17Slavíček Jan 1970JAWA 05JAWA196316415014
21Milan Taubner 1959130 L/AŠkoda1986Jana Taubnerová789416
26Matěj Horský 2000ČZ 125 TČZ1952Adélka Matoušová15817416
49Nácovský Josef 1973BMW1977809616
18Stanislav Stuchlík 1952AJS800ajs1925eva stuchlikova14015717
42Martin Foukal 1953IFAIFA19558610317
11Jan Balcar 19541202Škoda1964Eliška Balcarová16418218
34Hála Josef 1951Traben 6011971Hálová Dana11913819
50Hanuš Jiří 1971Cadillac195813215220
45Baudis Daniel 1981Jaguar MajesticJaguar19949711821
37Hájek Milan 1948BMW R50-2 sideBMW1965Ludmila Hájková15017222
25Petr Matouš 1968ČZ 150 CČZ1951Andrea Matoušová13215725
16Tomáč Dědourek 1986žigullada1976Michal Pospíšil8811426
14Zbyněk Pastrňák 1953motoGRIFFON192118624256
55Matěj 1987JawaJawa1950Jirka---
52Jiří Vávra 1960230 SpeciálJawa196897--
59Lipš Zdeněk 1947žabákAustin Healey Sprit MkI195895--
46Mandelík Pavel 1960BMW R12 seidBMW1937127--
47Melichar Václav 1941JAWA special 2501938142--